۳۶۰ درجه مقدماتی

قبلاً در مورد اینکه میتوانید یک بازخورد ۳۶۰ درجه از خودتان (و یا از همکارانتان) داشته باشید صحبت کردم (اینجا)، امروز در خبرنامه HBR یک ویدیوی آموزنده عیناً در همین مورد دیدم (اینجا)، فقط ۲ دقیقه است.

اما اگر حوصله ندارید، من آن را خلاصه کردم:

میگوید فرمی تهیه کنید، به همکاران، هم تیمی ها و رئیسانتان بدهید، و از آنها بپرسید:

۱٫ نقاط قوت من کدامند؟

گزینه ها میتواند اینها باشد: قدرت شخصیت، قابلیتها و توانائیهای شخصی، نتیجه گرفتن، روابط عمومی خوب، رهبری تغییرات؟ و نیز میتوانید به این نکات هم اشاره کنید: بی نقص کار کردن، حل مسئله، خودآغازگر بودن، توجه و اهمیت دادن به کار تیمی، دیدگاه استراتژیک داشتن.

۲٫ نقاط ضعف جدی من کدامند؟

گزینه ها میتواند در حوزه های : ضعف روابط عمومی، ترس از تغییر، عدم تعمق در کارها و مواردی مثل این باشند.

۳٫ کدام شاخصه های من بیشتر به سازمان کمک میکنند؟

مثل انگیزش افراد، خلاقیت، روحیه دادن، الهام بخشی و …

۴٫ کدام شاخصه های من بر شما (تکمیل کننده فرم) بیشترین اثر (مثبت یا منفی) را دارد؟

به جوابهای این بخش اهمیت بدهید، به پاسخ دهندگان اطمینان بدهید که جوابهایشان در موقعیت کاری شان اثر بد نمیگذارد، آنها را تشویق کنید که حقیقت را بگویند، یا اصلاً نام خود را ننویسند.

چنین کار ساده ای میتواند به شما ایده ای بدهد که به عنوان یک رهبر یا مدیر چه عملکردی دارید و چه پیامی به همکارانتان میدهید. این پیام لزوماً همان پیامی نیست که میخواهید بدهید و این میتواند مشکل آفرین باشد.

سربلند باشید.

اگر مفید بود، عضو شوید و یا به اشتراک بگذارید

برای آشنائی با کاربرد عملی این نوشته ها، در سازمان خودتان، روی عناوین زیر کلیک کنید:

جذب و استخدام

یافتن فرد مناسب برای سمت مناسب و در زمان مناسب، دغدغه اصلی در مرحله جذب و استخدام است. ما در این مرحله همراه شما هستیم و به کمک ابزارهای کارآمد یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری به شما پیشنهاد میکنیم.

انگیزش و نگهداشت

وقتی افراد مناسب را انتخاب کردید، بر سر حق الزحمه هم به توافق رسیدید، نگهداشت این کارکنان چندان ساده نخواهد بود. ما امیدواریم بتوانیم همراه شما باشیم تا با پرهیز از سعی و خطا، ریزش نیروهای خود را به حداقل ممکن تقلیل دهید.

ارتقا و توسعه

جنبه های مالی، تنها جاذبه های شغلهای سازمانی نیستند. مسیر پیش رو (کار راهه شغلی) و شایسته سالاری برای کارکنان سازمانها چه بسا مهم تر بوده و به آنها انگیزه میدهد که با جان و دل در سازمان بمانند و نقشی در آینده خود ایفا کنند.

عملکرد و مدیریت

وقتی افراد وارد سازمان میشود و به اصطلاح در پست خود مستقر میشوند، با به کارگیری روشهای ساده و توجه به نیازهای مادی و معنوی کارکنان، میتوانید آنها را به گونه ای مدیریت کنید که روابطی برنده -برنده برای دراز مدت میان شما برقرار باشد.