آشنائی با S ها (با ثباتها)

اگر شما کارتان فنی است، اگر به تداوم کار با یک سرعت (چه تند یا کند) اهمیت میدهید، اگر نیاز به مشاوران عمیق دارید، اگر شتابزدگی ممکن است به نفع شما نباشد، شما به S ها نیاز دارید و بهتر است آنها را خوب بشناسید. آنها بسیار زود رنج اند، خوب است بدانید که چطور میتوانید به آنها کمک کنید که بهتر باشند و چه نکنید که آنها را آزار ندهید.

این مطلب برای شناخت بهتر S ها تنظیم شده است.

کسانی که پارامتر S خالص و پر شدت داشته باشند، چنین پروفایلی خواهند داشت:

مشخصات افراد با S بالا در مدل DISC

همینجا لازم است تکرار کنم که رفتار افراد بر اساس ترکیب پارامترهای رفتاری آنها شکل میگیرد و احتمال کمی دارد که در عمل کسی این چنین پروفایلی داشته باشد.

شما میتوانید برنامه های زمانی تان را بر اساس عملکرد واقعی S ها تنظیم کنید و مطمئن باشید که عملی میشود، اما وای به روزی که بخواهید آنها را وادار به عجله کنید. اصلاً روی کوتاهتر کردن زمان S ها فکر هم نکنید.

البته میتوانید با آنها صحبت کنید و بخواهید که خودشان راهی برای سریعتر بودن بیابند، و در دراز مدت به آن امیدوار باشید، اما آنی و فوری، هرگز.

S ها بسیار عمیق هستند. الکی حرف نمیزنند، (برخلاف D های عزیز)، در جلسات کمتر حرف خواهند زد، نه به آن دلیل که حرفی ندارند، بلکه به این دلیل که دائم در حال تجزیه و تحلیل هستند.

حتماً در پایان هر جلسه نظر آنها را بخواهید و برای دریافت آن، ولو بعداً، اصرار کنید. نکات جالبی به شما خواهند گفت.

S ها خیلی خوب و با تمام وجود به گوینده گوش میکنند.

پس از شناخت این تیپ رفتاری، خوب است به این جدول نگاه کنید تا ببینید که شما چطور میتوانید به چنین فردی کمک کنید که باز هم بهتر شود.

حمایت از تیپ رفتاری S بالا در مدل رفتاری DISC

توجه به مفاد این جدول، در توسعه توانائیهای این فرد بسیار کمک کننده است. شما را قادر میسازد که از پتانسیلهای او استفاده کنید، بدون آنکه خودش و سازمان شما از برخی جنبه های رفتاری او، آسیب ببینند.

نکته مهم این است که خود او از این موارد بیشتر آسیب میبیند و اینجاست که همیشه باور دارم که مطالعه رفتارهای سازمانی فقط به نفع فرد نیست.

یک نکته بسیار مهم دیگر این است که افرادی که شاخصه های مختلف دارند، همدیگر را چطور میبینند. یعنی یک High S، یک Low S را چطور میبیند و در مورد او چه قضاوتی دارد؟

این تفاوت نگرش و ارزیابی های افراد از هم است که محیط کار را میسازد و اینجا جائی است که شما میتوانید با راهنمائیهای بجا، به همکارانتان کمک کنید که محیط کاری بهتری داشته باشند.

این هم از جمله کارهائی است که البته بعد از شناخت پارامترهای رفتاری افراد و همکاران میتوان انجام داد.

سربلند باشید.

اگر مفید بود، عضو شوید و یا به اشتراک بگذارید

برای آشنائی با کاربرد عملی این نوشته ها، در سازمان خودتان، روی عناوین زیر کلیک کنید:

جذب و استخدام

یافتن فرد مناسب برای سمت مناسب و در زمان مناسب، دغدغه اصلی در مرحله جذب و استخدام است. ما در این مرحله همراه شما هستیم و به کمک ابزارهای کارآمد یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری به شما پیشنهاد میکنیم.

انگیزش و نگهداشت

وقتی افراد مناسب را انتخاب کردید، بر سر حق الزحمه هم به توافق رسیدید، نگهداشت این کارکنان چندان ساده نخواهد بود. ما امیدواریم بتوانیم همراه شما باشیم تا با پرهیز از سعی و خطا، ریزش نیروهای خود را به حداقل ممکن تقلیل دهید.

ارتقا و توسعه

جنبه های مالی، تنها جاذبه های شغلهای سازمانی نیستند. مسیر پیش رو (کار راهه شغلی) و شایسته سالاری برای کارکنان سازمانها چه بسا مهم تر بوده و به آنها انگیزه میدهد که با جان و دل در سازمان بمانند و نقشی در آینده خود ایفا کنند.

عملکرد و مدیریت

وقتی افراد وارد سازمان میشود و به اصطلاح در پست خود مستقر میشوند، با به کارگیری روشهای ساده و توجه به نیازهای مادی و معنوی کارکنان، میتوانید آنها را به گونه ای مدیریت کنید که روابطی برنده -برنده برای دراز مدت میان شما برقرار باشد.