چه جور مدیری میخواهید؟

این روزها تقریبا با هر مدیری و در هر سازمانی صحبت میکنیم، میگویند “آدم به درد بخور و کاری سراغ داری؟”

به نظر میرسد که تمام سازمانها هر روز بیشتر از دیروز با مشکل منابع انسانی دست به گریبان هستند. ولی وقتی میپرسیم به درد بخور یعنی چی؟ تقریباً جواب مناسبی نمیگیریم.

سازمانها میدانند که کارها خوب پیش نمیروند، فرآیندها خیلی بهره وری ندارند، و فکر میکنند که یک سوپر من لازم است که همه چیز را درست کند. اما آیا واقعا اینطور است؟

همانطور که حدس زده اید، این باور صحیح نیست. در جهان واقعی سوپر من وجود ندارد. ممکن است گاهی، به طور موقت،‌بعضی افراد بیایند و در سازمان یک مجموعه اقدامات (مفید و غیر مفید) انجام دهند، اما این سوپر منی ادامه نخواهد داشت.

اولین کار ما با این دوستان این است که با هم بنشینیم و ببینیم آنها چه میخواهند. معمولاً برخی خواسته ها تناقض دارند. آنها را کشف و رفع میکنیم. معمولاً خواسته ها شفاف نیست. آنها را تحلیل میکنیم و شفافیت میدهیم. وقتی مدل شایستگی را ایجاد کردیم با کارفرما آن را میخوانیم و درک میکنیم. معمولاً چند تغییر ضرورت می یابد. تغییرات را اعمال میکنیم.

گام بعدی این است که بدانیم آدم ایده آل و عین الگوی ما وجود نخواهد داشت. ما باید یاد بگیریم از توان افراد،‌با توجه به گوناگونی آنها، استفاده کنیم. یعنی باید سطح توقع را با واقعیت ها تطبیق دهیم.

بعد باید دنبال آدمها بگردیم. یا با آگهی، یا از بنگاههای کاریابی. آنها را پس از غربال اولیه با الگوی شایستگی بسنجیم و چند نفر را به سازمان پیشنهاد کنیم. این رویه خیلی زمان از برخی کارفرمایانمان صرفه جوئی کرده است.

وقتی الگو بدست آمد، برمیگردیم به گام اول و به مدیر میگوئیم شما چنین مدیری میخواستید، که مثلا تصمیم های حساب شده بگیرد. یا تصمیم های سریع بگیرد، یا روابط عمومی خوب، برای شما حرف اول را میزند و …

بسیاری از مدیران اگر بدانند چه میخواهند، میتوانند آن را به خوبی مدیریت کنند.

سربلند باشید

اگر مفید بود، عضو شوید و یا به اشتراک بگذارید

برای آشنائی با کاربرد عملی این نوشته ها، در سازمان خودتان، روی عناوین زیر کلیک کنید:

جذب و استخدام

یافتن فرد مناسب برای سمت مناسب و در زمان مناسب، دغدغه اصلی در مرحله جذب و استخدام است. ما در این مرحله همراه شما هستیم و به کمک ابزارهای کارآمد یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری به شما پیشنهاد میکنیم.

انگیزش و نگهداشت

وقتی افراد مناسب را انتخاب کردید، بر سر حق الزحمه هم به توافق رسیدید، نگهداشت این کارکنان چندان ساده نخواهد بود. ما امیدواریم بتوانیم همراه شما باشیم تا با پرهیز از سعی و خطا، ریزش نیروهای خود را به حداقل ممکن تقلیل دهید.

ارتقا و توسعه

جنبه های مالی، تنها جاذبه های شغلهای سازمانی نیستند. مسیر پیش رو (کار راهه شغلی) و شایسته سالاری برای کارکنان سازمانها چه بسا مهم تر بوده و به آنها انگیزه میدهد که با جان و دل در سازمان بمانند و نقشی در آینده خود ایفا کنند.

عملکرد و مدیریت

وقتی افراد وارد سازمان میشود و به اصطلاح در پست خود مستقر میشوند، با به کارگیری روشهای ساده و توجه به نیازهای مادی و معنوی کارکنان، میتوانید آنها را به گونه ای مدیریت کنید که روابطی برنده -برنده برای دراز مدت میان شما برقرار باشد.