انصاف در مورد اسنپ

 

snapp

در پی شکایات و گله هایی که از اسنپ در فضای مجازی هست، فکر کردم شاید بد نباشد نگاهی عملکردی به این استارتاپ داشته باشیم. ابتدا ببینیم اسنپ برای ما چه آورده است؟ و اسنپ چیست؟

اسنپ یک تجربه جدید است، یک اقدام در راستای تجربه بهتر برای مشتری، یک روش جدید برای استفاده از یک خدمت قدیمی. اگر به سالها قبل بازگردیم استفاده از موسسات کرایه اتومبیل (که به آژانس میشناسیمشان)، هم یک تجربه جدید بود برای یک خدمت قدیمی به نام تاکسی. آن روزها هم صحبت و داستان زیاد بود اما این شیوه از خدمت رسانی هم امروزه کاملاً جاافتاده و این دوستان خود منتقد اسنپ هستند.

اما این نوشته از چشم یک مشتری است.

چند روز قبل، در یکی از روزهای پایانی سال که میخواستم که از جلسه ای به دفتر بازگردم، طبق معمول سعی کردم از خدمات اسنپ استفاده کنم اما به دلیل عدم ارتباط اینترنتی موفق نشدم. در همان زمان یک راننده تاکسی پیشنهاد داد که از خدمات ایشان استفاده کنم و من که وامانده شده بودم، پیشنهاد ایشان را پذیرفتم.

قیمت در حدود اسنپ و کمی بیشتر بود.

این راننده عزیز، ماشینی بسیار کثیف داشت، بسیار بسیار بد رانندگی میکرد و با افتخار میفرمود که سریع میرود و از پیچیدنهای بد و رفتار بسیار نامناسب در رانندگی هم با افتخار و به عنوان زرنگی یاد میکرد.

بدون تردید این دوست عزیز نمونه خوبی از جامعه زحمتکش رانندگان تاکسی نبود ولی وقتی راه را اشتباه انتخاب کرد، من را در یک مسیر که اشتباه و برای زرنگی انتخاب کرده بود، برد و برگرداند و نهایاتاً یک ساعت دیرتر به مقصد رساند، با خودم فکر کردم که این تجربه برای تنبیه من در ارزیابی غیر منصفانه ام از رانندگان اسنپ بوده است.

وقتی از خودروی این دوستِ راننده پیاده شدم، حس بدی داشتم، اما نه جائی بود که از من نظری بپرسد که رانندگی اش چطور بود؟ مسیر را خوب انتخاب کرده بود؟ اوضاع ماشین چطور بود؟ و … نظر من برای هیچکس مهم نبود….

در اسنپی که این روزها خدماتش با نقایصی روبرو شده، اما اقلاً این امکان را دارم که نظرم را بیان کنم و اقلاً یک پیام، حتی خودکار و خالی از هرگونه حس، دریافت میکنم که نظر شما دریافت شد.

اما اینجا چطور؟

اینجا من بودم و من، راننده رفته بود و خاطره ای تلخ در ذهن من باقی گذاشته بود. آن قدر منصف هستم که اعتراف کنم که در میان رانندگان تاکسی هم بسیار افراد شریف و زحمتکش و منصف دیده ام که تجارب خوبی را برایم رقم زده اند. اما واقعیت این است که این یکی خیلی تجربه بدی بود.

فکر میکنم ما به عنوان مشتری باید به اسنپ و اسنپها کمک کنیم که کارشان را بهتر کنند. کمک ما این است که عیبها را بگوئیم، بی پروا و شاید بی ملاحظه. به من به عنوان مشتری، هیچ ارتباطی ندارد که آنها چه مشکلاتی دارند، اما به عنوان یک ایرانی این ربط دارد که آنها میتوانند سطح ارائه خدمات را متحول کنند که البته کرده اند.

اسنپی ها وظیفه دارند که پاسخگو به این نیازی که خلق کرده اند باشند و ما در مقابل این مطالبه به هیچ روی کوتاه نخواهیم آمد. آن قدر میگوئیم که بشنوند و بهتر و بهتر شوند. اما تخریبشان به نظرم نباید کرد. تخریب اسنپ، تنها صدمه زدن به یک کسب و کار نیست، صدمه زدن به ایده پردازی و میل به تغییر در جهت بهتر شدن است.

بعد از آن تجربه تصمیم گرفتم تا جنبه های تخریبی خود را کمتر و جنبه مطالبه گری ام را بیشتر کنم تا به نتیجه ای برسد که باید برسد و آن بهتر شدن سطح ارائه خدمت است. اما این اسنپیها هستند که تصمیم میگیرند که چه باید بکنند؟ میخواهند در این بازار بمانند یا میخواهند فضائی که خلق شده را تحویل نفر بعدی بدهند که حتماً خواهد آمد و حتماً در همین شکافها رشد خواهد کرد. این تصمیم با آنهاست و حتماً مشتری بیرحمانه در راستای منافع و نیازهای خود، بهترین گزینه را انتخاب خواهد کرد. این قانون کسب و کار است و قابل تغییر هم نیست.

و دوستان راننده تاکسی هم شاید بد نباشد که خودشان در فکر ایجاد حس بهتری برای مشتری باشند، رانندگانی مثل این تجربه من، بزرگترین بی انصافی را در حق انبوه رانندگان زحمتکش تاکسی میکنند و هیچکس بهتر از خود این دوستان نمیتواند در این مورد اقدامی کند.

در مورد اسنپی ها منصف باشیم

ایرادها را بگوئیم، خدمات جدیدشان را ببینیم و مصرانه از آنها بخواهیم که روز به روز بهتر شوند. پیام رسای ما این است که ما خدمات بهتر میخواهیم، اگر مرد این میدان هستید، بسم الله، اگر هم نیستید، متاسفانه ما نمیتوانیم کمک کنیم.

تجربه شما چیست؟

سربلند باشید

اگر مفید بود، عضو شوید و یا به اشتراک بگذارید

برای آشنائی با کاربرد عملی این نوشته ها، در سازمان خودتان، روی عناوین زیر کلیک کنید:

جذب و استخدام

یافتن فرد مناسب برای سمت مناسب و در زمان مناسب، دغدغه اصلی در مرحله جذب و استخدام است. ما در این مرحله همراه شما هستیم و به کمک ابزارهای کارآمد یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری به شما پیشنهاد میکنیم.

انگیزش و نگهداشت

وقتی افراد مناسب را انتخاب کردید، بر سر حق الزحمه هم به توافق رسیدید، نگهداشت این کارکنان چندان ساده نخواهد بود. ما امیدواریم بتوانیم همراه شما باشیم تا با پرهیز از سعی و خطا، ریزش نیروهای خود را به حداقل ممکن تقلیل دهید.

ارتقا و توسعه

جنبه های مالی، تنها جاذبه های شغلهای سازمانی نیستند. مسیر پیش رو (کار راهه شغلی) و شایسته سالاری برای کارکنان سازمانها چه بسا مهم تر بوده و به آنها انگیزه میدهد که با جان و دل در سازمان بمانند و نقشی در آینده خود ایفا کنند.

عملکرد و مدیریت

وقتی افراد وارد سازمان میشود و به اصطلاح در پست خود مستقر میشوند، با به کارگیری روشهای ساده و توجه به نیازهای مادی و معنوی کارکنان، میتوانید آنها را به گونه ای مدیریت کنید که روابطی برنده -برنده برای دراز مدت میان شما برقرار باشد.


۵ دیدگاه

  1. امیرفرخ قنبرپور می‌گه:

    سلام. متن خوب، منصفانه، مثبت و اثربخشی بود. لذت بردم و کاملاً موافقم.

  2. علیرضا نظری می‌گه:

    سلام
    منصفانه و درست بیان کردید . من هم چنین تجریباتی را چندین بار داشته ام. بهبود و پیشرفت ابزارهایی مانند اسنپ ، موجب بهبود شرایط و رضایت مندی بیشتر خواهد شد.

  3. موسوی زاده می‌گه:

    من هم گاهگاهی تهران می آیم خدماتش عالیه چراکه قبل انتخاب کرایه را مشخص می کنه چراکه با روش تاکسی متر ها نمی دانستی بالاخره تا انتها کرایه ات چقدر خواهد شد. و با این روش خودشان باتوجه به ترافیک مسیر و سایر پارامترها، کرایه را محاسبه می کند و اگر مسافر رضایت داشته باشد استپ را انتخاب می کند
    یه مزیت دیگری که دارد اینه که برای مثل منی که کمتر به تهران می آیم و به کرایه ها آشنا نیستم می تواند تخمین زننده کرایه در مسیر های مختلف باشد و اینکه من استپ را انتخاب کنم یا از تاکسی یا تاکسی تلفنی یا استپ….
    به هر حال درود بر شرف و همت شون برا راه اندازی این کسب و کار عالی و سلام بر شما مربی خوبم که مشاغل را بدرستی می بینی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *