نامه تقاضای کار دخترک ۷ ساله

seven-year-old-letter-to-google

این روزها در فضای مجازی، صحبت از نامه دخترک ۷ ساله ای است که برای کار در گوگل درخواست کار ارسال کرده است. عمدتاً صحبت از کار زیبای مدیرعامل گوگل است که این نامه را شخصاً پاسخ داده است. کار او بی تردید زیباست، اما من دوست دارم بیشتر بر کار دخترک درخواست کننده تاکید کنم.

این نامه نشان از نوع مطالبه در یک نسل است، نسلی که برای خود مرزی نمیشناسد و ترجیح داده تا به جای شکلات و بازی، درخواست کار در گوگل را برای رئیس گوگل ارسال کند. این سطح مطالبه واقعاً زیباست. چه شده که این کودک ۷ ساله به فکر افتاده تا از شرکتی چون گووگل درخواست کند که به او کار بدهد؟

فرهنگی که به کودکی در این سن و سال اجازه داده تا مطالبه ای چنین داشته باشد، فرهنگی است که کارآفرین پرورش میدهد. بحث بر سر نظام آموزشی آمریکا نیست، که همه میدانیم و میدانند که چه ضعفهای جدی ای دارد. بحث بر سر پرسش گری است. کودک به سوئی نگاه دارد که خیلی برنامه نویسهای خوب در همان سرزمین هم نمیتوانند داشته باشند. او در واقع مطالبه اش را تغییر داده است. مطالبات ما چیست؟

اگر مدیرعامل گوگل درخواستی برای یک جعبه شکلات دریافت میکرد، چه واکنشی نشان میداد؟ احتمالاً از مسئول دفتر خود میخواست که یک جعبه شکلات برای کودک ارسال کنند و یادداشتی محبت آمیز هم بر آن قرار میداد. اگر مطالبه از او این بود که یک روز بتواند با گوگلی ها بگذراند، احتمال داشت که دستور دهد برای گردهمائی بعدی، آن کودک را هم دعوت کنند.

اما اکنون این یادداشت را پاسخی با امضای شخصی داده و به این وسیله برای خودش برند سازی کرده است.

در سازمانها چه خبر است؟ نه فقط سازمانهای ایرانی، سازمانهای جهان، چه خبر است؟

مطالبات از کدام دسته هستند؟ ما چه میخواهیم و با چه واکنشهایی مواجه میشویم؟ آیا نمیتوانیم مطالبات خود را تغییر دهیم؟ مثلاً به جای اینکه بگوئیم “شرح وظایف من معلوم نیست”، نمیتوانیم بگوئیم که من برای انجام این کار به آموزش نیاز دارم؟ یا نمیتوانیم آموزش ببینیم، (خودمان)، بعد کار را انجام دهیم و بعد در مقابل آن دستاورد در مورد شرایط کارمان چانه زنی کنیم؟

آیا آنچه میخواهیم و مطالبه میکنیم، ما را خوشبخت تر و موفق تر خواهد کرد؟

به نظرم بد نیست هر از گاهی به مطالبات خود از اطرافیانمان نگاه و دقت کنیم. شاید تغییر مطالبات ما، وضع و شرایط ما را بهتر کند.

راستی میدانیم که اکنون مطالبه ما چیست و چه چیزی را از چه کسی طلب میکنیم؟

من نام این دختر خردسال را به خاطر خواهم سپرد.

سربلند باشید

اگر مفید بود، عضو شوید و یا به اشتراک بگذارید

برای آشنائی با کاربرد عملی این نوشته ها، در سازمان خودتان، روی عناوین زیر کلیک کنید:

جذب و استخدام

یافتن فرد مناسب برای سمت مناسب و در زمان مناسب، دغدغه اصلی در مرحله جذب و استخدام است. ما در این مرحله همراه شما هستیم و به کمک ابزارهای کارآمد یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری به شما پیشنهاد میکنیم.

انگیزش و نگهداشت

وقتی افراد مناسب را انتخاب کردید، بر سر حق الزحمه هم به توافق رسیدید، نگهداشت این کارکنان چندان ساده نخواهد بود. ما امیدواریم بتوانیم همراه شما باشیم تا با پرهیز از سعی و خطا، ریزش نیروهای خود را به حداقل ممکن تقلیل دهید.

ارتقا و توسعه

جنبه های مالی، تنها جاذبه های شغلهای سازمانی نیستند. مسیر پیش رو (کار راهه شغلی) و شایسته سالاری برای کارکنان سازمانها چه بسا مهم تر بوده و به آنها انگیزه میدهد که با جان و دل در سازمان بمانند و نقشی در آینده خود ایفا کنند.

عملکرد و مدیریت

وقتی افراد وارد سازمان میشود و به اصطلاح در پست خود مستقر میشوند، با به کارگیری روشهای ساده و توجه به نیازهای مادی و معنوی کارکنان، میتوانید آنها را به گونه ای مدیریت کنید که روابطی برنده -برنده برای دراز مدت میان شما برقرار باشد.


۲ دیدگاه

  1. سلام مهندس
    اگر گوگل نشد حداقل در پوینده دهکده جهانی استخدامش کن!