آخرین دفعه کی بود؟

the-first-and-the-last-time-162847-500-334همه از تغییر تعریف میکنیم، خود را مشتاق بهتر شدن میدانیم، اما واقعاً اینطور هستیم؟ آیا حرفهای خود را مرور میکنیم؟ آیا کار جدیدی میکنیم؟

با طرف مقابل خود که نسبت به او یک داوری داریم، چه برخوردی میکنیم؟ آیا او را همیشه بدون آنکه اندکی و فقط اندکی به تلاشی که برای تغییر میکند، نگاه میکنیم؟ فرض کنید شما دوستی دارید که سالهاست فردی پرخاشگر یا بی منطق است. چند بار شده که تا به حال او را اینطور نبینید؟ مثلاً فکر کنید، شما را به خدا فکر کنید، بدون تعصب و با دقت فکر کنید، آخرین باری که خود شما از او یا از کس دیگری، عذر خواهی کرده اید و اشتباه خود را پذیرفته اید کی بوده است؟ راستی کی و در چه موردی بوده است؟

بیائید یک قلم و کاغذ بردارید، نام او را که ممکن است، دوست، همسر، پدر، برادر یا رئیس شما باشد، بالای برگه بنویسید.

موارد اختلاف نظرتان را با او بنویسید، خوب توضیح دهید، مثلاً در مورد یک آدرس پرسیدن یا در مورد انتخاب یک گزینه که با او اختلاف نظر داشته اید، بنویسید که چه شد؟ دقیق بنویسید، با تمام جزئیات. بعد این برگه را کنار بگذارید، اما فکر کردن به این موضوع را کنار نگذارید، به آن فکر کنید. شاید موقعیتهای دیگری هم به ذهنتان بیاید، آنها را هم بنویسید و شرح دهید. حوصله کنید و بنویسید.

بعد از چند روز به آن برگه نگاه کنید. ببینید خدا وکیلی در چند موقعیت شده که شما اشتباهی را پذیرفته باشید؟ او چطور؟ اگر همیشه او مقصر بوده است، اگر همیشه او محکوم است که بد است و پرخاشگر است، باور کنید که یک جای کار میلنگد.

اگر از او چیزی میخواهید و جرات ابرازش را ندارید، اگر از او میخواهید که چیز دیگری باشد و شما همان باشید که هستید، این شاید خودخواهی باشد.

راستی آخرین باری که کاری را برای اولین بار انجام دادید، کی بود؟ این را یادتان هست؟ یادتان هست که کی رویه ی همیشگی خود را تغییر دادید، بدون پیش داوری وارد یک موقعیت شدید و برخوردی تازه کردید، کی بود؟ اگر یادتان نیست، شاید شما هم مثل آن دوست، یا رئیس، نیازمند تغییر باشید. به این فکر کنید…

سربلند باشید

اگر مفید بود، عضو شوید و یا به اشتراک بگذارید

برای آشنائی با کاربرد عملی این نوشته ها، در سازمان خودتان، روی عناوین زیر کلیک کنید:

جذب و استخدام

یافتن فرد مناسب برای سمت مناسب و در زمان مناسب، دغدغه اصلی در مرحله جذب و استخدام است. ما در این مرحله همراه شما هستیم و به کمک ابزارهای کارآمد یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری به شما پیشنهاد میکنیم.

انگیزش و نگهداشت

وقتی افراد مناسب را انتخاب کردید، بر سر حق الزحمه هم به توافق رسیدید، نگهداشت این کارکنان چندان ساده نخواهد بود. ما امیدواریم بتوانیم همراه شما باشیم تا با پرهیز از سعی و خطا، ریزش نیروهای خود را به حداقل ممکن تقلیل دهید.

ارتقا و توسعه

جنبه های مالی، تنها جاذبه های شغلهای سازمانی نیستند. مسیر پیش رو (کار راهه شغلی) و شایسته سالاری برای کارکنان سازمانها چه بسا مهم تر بوده و به آنها انگیزه میدهد که با جان و دل در سازمان بمانند و نقشی در آینده خود ایفا کنند.

عملکرد و مدیریت

وقتی افراد وارد سازمان میشود و به اصطلاح در پست خود مستقر میشوند، با به کارگیری روشهای ساده و توجه به نیازهای مادی و معنوی کارکنان، میتوانید آنها را به گونه ای مدیریت کنید که روابطی برنده -برنده برای دراز مدت میان شما برقرار باشد.


یک دیدگاه