چرا باید شکر کنیم؟

gratitude-appreciation

شکر کردن، کاری است که تقریبا در تمام مذاهب و مکاتب و توصیه ها به آن تاکید شده است و همواره گفته شده که فایده این کار برای خود فرد است. راستی چرا باید شکر کنیم؟

شکر کردن در زمانی اتفاق می افتد که به داشته هایمان توجه میکنیم، به آنچه داریم بها میدهیم و باورش میکنیم. قبلاً نوشتم که نقش تصویر سازی ذهنی چقدر مهم است. ذهن ما تفاوت میان تصویرهایی که میسازیم را (بسته به دقتی که در ساخت تصویر به کار رفته باشد) با واقعیت درک نمیکند، بنابراین ذهن ما تصاویر ما را با واقعیت اشتباه میکند.

حال اگر ما چیزی را داشته باشیم و تصویری بسازیم که آن را نداریم، مثلاً سالم هستیم و دائم میگوئیم و باور میکنیم که سالم نیستیم، یا خانه ای داریم و دائم به خودمان سرکوفت میزنیم که “این که خانه نیست” و باور میکنیم که خانه نداریم، مغز تصور و باور میکند که خانه نداریم. چه اتفاقی می افتد؟ تمرکز مغز ما بر این میشود که خانه دار شویم، در حالیکه خانه ای داریم و ما همیشه پشت همین داشته ای که باورش نداریم، گیر میکنیم.

اشکالی که در این موضوع هست، این است که ممکن است چنین برداشت شود که اگر شکر کنیم، یعنی به آنچه داریم، رضایت داده ایم. این درست نیست و کاملاً بستگی به نگاه و گویش درونی ما دارد. من میتوانم بگویم خانه که دارم، پس تلاش بس است. یا میتوانم بگویم که باید خانه ای باز هم بهتر داشته باشم. این دو تصویر با هم فرق خواهند داشت و تلاشی که برای هر یک میکنیم هم متفاوت است.

پس شکرگذاری و قناعت، با راضی شدن به وضع موجود، تفاوت اساسی دارد و این تفاوت در گویش درونی ما خود را نشان میدهد.

بیائید به داشته هایمان بیشتر فکر کنیم، مثبتها را ببینیم و بر اساس داشته هایمان به فکر مسیر پیش رو باشیم، به فکر بهتر کردن آنها باشیم.

۲ دقیقه سکوت کنید و فهرست داشته هایتان را بنویسید. شک نکنید با مواردی مواجه خواهید شد که قبلاً به آنها فکر نکرده بودید و اصلاً آنها را مهم نمیدانستید. همینها میتوانند شما را پله های بالاتر ببرند. فقط کافیست آنها را ببینید.

اگر مفید بود، عضو شوید و یا به اشتراک بگذارید

برای آشنائی با کاربرد عملی این نوشته ها، در سازمان خودتان، روی عناوین زیر کلیک کنید:

جذب و استخدام

یافتن فرد مناسب برای سمت مناسب و در زمان مناسب، دغدغه اصلی در مرحله جذب و استخدام است. ما در این مرحله همراه شما هستیم و به کمک ابزارهای کارآمد یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری به شما پیشنهاد میکنیم.

انگیزش و نگهداشت

وقتی افراد مناسب را انتخاب کردید، بر سر حق الزحمه هم به توافق رسیدید، نگهداشت این کارکنان چندان ساده نخواهد بود. ما امیدواریم بتوانیم همراه شما باشیم تا با پرهیز از سعی و خطا، ریزش نیروهای خود را به حداقل ممکن تقلیل دهید.

ارتقا و توسعه

جنبه های مالی، تنها جاذبه های شغلهای سازمانی نیستند. مسیر پیش رو (کار راهه شغلی) و شایسته سالاری برای کارکنان سازمانها چه بسا مهم تر بوده و به آنها انگیزه میدهد که با جان و دل در سازمان بمانند و نقشی در آینده خود ایفا کنند.

عملکرد و مدیریت

وقتی افراد وارد سازمان میشود و به اصطلاح در پست خود مستقر میشوند، با به کارگیری روشهای ساده و توجه به نیازهای مادی و معنوی کارکنان، میتوانید آنها را به گونه ای مدیریت کنید که روابطی برنده -برنده برای دراز مدت میان شما برقرار باشد.


۲ دیدگاه

  1. سیدمحمود سیفی نیا می‌گه:

    با تاکید بر داشته ها، باید برای جبران نداشته های واقعی تلاش کنیم. نداشته های واقعی آنهایی هستند که بودن آنها زندگی را کاملتر می کند. همین که هستیم، یعنی خیلی.
    حرص مدام بر نداشته هایی که نداشتنشان خیلی مهم نیست، عامل اتلاف عمر، عصبی شدن، حق خوری و پایمال کردن حقوق دیگران است. به نظر من این جنبه زندگی است که باعث شده به درستی گفته شود امروزه آسایش داریم ولی آرامش نداریم. آرامش به گوهری نایاب تبدیل شده.

  2. سلام
    از اشتراک دیدگاهتان متشکرم.
    گاهی هم فکر میکنیم که شکر کردن یعنی رضایت دادن به آنچه هست که این دو با هم تفاوت دارند. میتوانیم پیوسته برای بهتر شدن بکوشیم، در عین آنکه از آنچه هست هم شکر کنیم و بر اساس همان داشته ها، بر کوشش خود تمرکز کنیم.
    هر کوششی ابزار هم میخواهد، شکر ما را متوجه ابزارهایمان خواهد کرد.
    سربلند باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *